فاطمه علیها السلام از «ابرار»
در سوره « انسان» که در شأن فاطمه، امام على، امام حسن و امام حسینعلیهم السلام نازل شده است، آن حضرت به عنوان یکى از “ابرار” معرّفى شده و مورد تمجید قرارگرفته است. «انّ الأبرار یشربون من کأس کان مزاجها کافورا» (۱)
فاطمه علیها السلام در قیامت
فاطمهعلیها السلام، فرزندان و شیعیان او از وحشت روز قیامت در امان مىباشند و در بهشت آنچه از خدا بخواهند، بدان نائل مىشوند و براى همیشه در بهشت ماندگارند. «لایحزنهم الفزع الأکبر و هم فیما اشتهت انفسهم خالدون» (۲)
فاطمه علیها السلام و نعمتهاى بهشتى
خداوند در سوره « انسان» نعمتهاى بسیارى را بر مىشمارد که حضرت فاطمهعلیها السلام و دیگر ابرار به آنها متنعّم مىشوند. و البته این نعمتها تنها به جهت پاداش کارهاى خیر آن حضرت است و بدین گونه، خداوند خواسته تا در دنیا و آخرت از او تقدیر نموده باشد.
از نظر قرآن، حضرت زهراعلیها السلام کسى است که نسبت به عهد الهى وفادار است: «یوفون بالنّذر» (۴)
اخلاص فاطمه علیها السلام
خداوند در سوره «انسان» ضمن اشاره به قصّه اطعام مسکین، یتیم و اسیر از جانب امیرمؤمنان، فاطمه و حسنینعلیهم السلام، این عمل آنان را ستوده و آنها را به عنوان کسانى که از روى اخلاص و بدون هیچ چشمداشتى از غذاى مورد نیاز خود گذشتند و نیازمندانِ بىپناه را بر خود مقدّم داشتند، معرّفى مىکند.
صبر فاطمه علیها السلام
از نظر قرآن صبر فاطمهعلیها السلام شایسته پاداش نعمتهاى بهشتى است، نعمتهایى که ابدى و سرمدى هستند: «… و جزاهم بما صبروا جنّه و حریرا…» (۳)
ایثار فاطمه علیها السلام
مفسّران بر این نکته تأکید دارند که عبارت «یطعمون الطّعام على حبّه»(۵) برخصلت پسندیده ایثار حضرت زهراعلیها السلام توجّه و اشاره دارد.
نماز حضرت زهرا علیها السلام
در روایات آمده است که نماز حضرت فاطمه علیها السلام چهار رکعت است و در رکعت اوّل و دوم آن ۵۰ بار سوره «قل هواللّه احد» خوانده مىشود. به این نماز، نماز «اوّابین» (نماز بسیار توبه کنندگان) نیز گفته مىشود. (۶)
تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام
حضرت امام محمّد باقرعلیه السلام فرموده است: «تسبیح فاطمهعلیها السلام» از جمله «ذکر کثیر» خداوند است؛ چنانکه خداوند مىفرماید: «یا ایّها الّذین آمنوا اذکروا اللّه ذکراً کثیراً» (۷)
محبّت فاطمه علیها السلام
خداى متعال محبّت فاطمه علیها السلام را عوض مزد همه تلاشهاى پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم در امر رسالت قرار داده است و تأکید نموده که این محبّت خواسته خدا و پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم است. لذا در حدیثى آمده است که وقتى آیه «قل لا اسئلکم علیه اجراً الاّ المودّه فى القربى» نازل شد، عدهاى پرسیدند: یا رسول اللّه! «قُربى» چه کسانىاند که محبّت آنها بر ما واجب است؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: «فاطمه علیها السلام و فرزندان او.(۸)
پاکدامنى فاطمه علیها السلام
روایت شده است: مراد از آیه «التى احصنت فرجها…» (۹) حضرت زهراعلیها السلام است.
خشنودى فاطمه علیها السلام
زمانى پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم نزد دخترش فاطمه علیها السلام آمد و بر تن او لباسى بافته از پشم شتر بود که بسیار مشقّتآمیز بود و در آن حال سرگرم آسیاب کردن گندم بود. پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم با مشاهده این صحنه، گریست و فرمود: «اى فاطمه! سختى و تلخى دنیا را در ازاى نعمتهاى بزرگ آخرت تحمّل مىکنى.»، در این وقت این آیه نازل شد: «ولسوف یعطیک ربّک فترضى»؛(۱۰) و البته به زودى پروردگارت آنقدر به تو از نعمتهاى بهشتى عطا مىکند که خشنود شوى.(۱۱)
عصمت فاطمه علیها السلام
آیات زیادى از قرآن کریم بر مقام عصمت حضرت فاطمه علیها السلام دلالت مىنماید همانند آیه تطهیر که به حسب آن، اراده و مشیّت خداوند بر پاکى و طهارت آن حضرت از هرگونه پلیدى و آلودگى، تعلّق گرفته است: «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهلالبیت و یطهّرکم تطهیراً» (۱۲)
پی نوشت ها:
۱. دهر / ۵. ۲. انبیاء / ۱۰۳. ۳. دهر / ۱۳. ۴. همان / ۷. ۵. همان / ۹. ۶. تفسیر عیاشى، ج ۲، ص ۲۸۶.
۷. احزاب / ۴۱؛ تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۶۸. ۸. شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۱۹۳. ۹. انبیاء / ۹۱.
۱۰. ضُحى / ۵. ۱۱. شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۴۴۴. ۱۲. احزاب / ۳۳.-
منبع:خیر خواه، احمد، کوثر، شماره ۵۸(تبیان)