برترى زهرای مرضیه بر پیامبران الهی
شکى نیست که رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله، در میان تمام مخلوقات عالم، برترین آنان است و اگر نور پاک او نبود و وى قدم به هستى نمىگذاشت، بدون تردید، خداوند متعال دگران را خلق نمىکرد. (۱)
و از سوى دیگر در احادیثى که از طریق عامه و خاصه نقل شده، پنج تن آل عبا، همگى نور واحد و در پیشگاه الهى به یک میزان خواهند بود، (۲) هر چند برترى پیامبر صلى اللَّه علیه و آله بر دیگران مسلم است.
و در حدیثى رسول خدا مى فرمایند: «من برترین انسان جهان براى اولین و آخرین هستم و بعد از من على علیهالسلام برترین مخلوقات جهان است، بدانید که اول ما مثل آخر ما و آخر ما مثل اول ما مى باشد. (۳)
و از سوى سوم از خود پیامبر خدا مى خوانیم که مى فرمایند:
«حسن و حسین بهترین انسان روى زمین بعد از من و پدرشان مى باشند و مادرشان بهترین زن عالم است.» (۴)
و در سایر سخنان پر بار اهلبیت مىخوانیم که خداوند انبیا را بر دیگران تفضیل داده و آنان را نیز در مراتب کمال و فضیلت یکسان نیافریده، بلکه چند نفر آنان که به اولوالعزم معروفند، بر سایر سفیران آسمانى مقدم داشته و اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام را نیز بر این (انبیا اولوالعزم) برترى داده است. (۵)
و بالاخره در یک روایتى از امام صادق علیهالسلام آمده است: تمام پیامبران گذشته براى معرفت حقوق و ولایت ما مبعوث شدهاند و موظف بودهاند ما را بر دیگران مقدم بدانند.(۶)
اگر به دقت و بدون ذهنیت این احادیث را مورد نظر قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که انبیاى الهى همگى معصوم بودند و اینکه على، فاطمه، حسن و حسین علیهمالسلام، بعد از پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله، از همهى آنان برترند، بدون تردید در تمام فضائل و از جملهى در عصمت بر همهى آنان برتری دارند
از طرف دیگر در فصل ششم این کتاب روایات متعددى را از طریق اهل سنت و تشیع ملاحظه فرمودید که اگر على نبود، براى فاطمه علیهاالسلام کفو و همتایى پیدا نمىشد، خواه آدم و انسانهاى دیگر.
علما و دانشمندان بزرگ و محققین عالیقدر از این حدیثها نیز، تفوق و برترى على و فاطمه علیهمالسلام را بر همهى انسانها جز رسول خدا استفاده کردهاند. در این صورت براى فاطمهى زهرا علیهاالسلام فوق عصمت ثابت مى شود، زیرا به استناد این حدیثها، فاطمه علیهاالسلام برابر على است و چگونه مفروض است که انسان عاقل، در دو تساوى یکى را بر دیگرى مقدم بدارد؟
گواهى ملائکه بر عصمت فاطمه علیهاالسلام
از روایات متعددى استفاده مىشود که جبرئیل و سایر ملائکه آسمانها، بر حضرت فاطمه علیهاالسلام نازل شده و با وى به مکالمه و مصاحبه پرداخته و در ضمن سخنان خود، در فضائل و مناقب آن بانوى گرامى، مطالبى مىگفتند که عصمت آن بزرگوار از آنها ثابت مىشود؛ اینک به دو مورد اشاره مىکنیم:
قال رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله: «… ابنتى فاطمه، و انها لسیده نسا العالمین فقیل: یا رسول اللَّه! اهى سیده نسا عالمها؟ فقال: ذاک لمریم بنت عمران، فاما ابنتى فاطمه فهى سیده نسا العالمین من الاولین و الاخرین و انها لتقوم فى محرایها فیسلم علیها سبعون الف ملک من الملائکه المقربین و ینادونها بمانادت به الملائکه مریم فیقولون یا فاطمه! ان اللَّه اصطفیک و طهرک و اصطفیک على نسا العالمین. (۶)
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمودند: دخترم فاطمه سرور زنان عالمیان است. از او سئوال شد یا رسول اللَّه! سرور زنان زمان خودش؟ فرمودند: این امتیاز محدود، مربوط به حضرت مریم است، ولى دخترم فاطمه برترین زن عالمیان از اولین و آخرین است. او هنگامى که در محراب عبادتش قرار مىگیرد، هفتاد هزار ملائکه از مقربین درگاه الهى بر او سلام و درود مىفرستند و او را مخاطب قرار مىدهند، با آن جملهاى که مریم را مخاطب قرار داده بودند، و چنین مىگویند: اى فاطمه! خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و تو را بر تمام زنان عالمیان برترى داده است.
و حضرت صادق علیهالسلام مى فرمایند:
انما سمیت فاطمه محدثه لان الملائکه کانت تهبط من السما فتنادیها کما تنادى مریم بنت عمران فتقول: یا فاطمه! ان اللَّه اصطفیک و طهرک و اصطفیک على نساء العالمین. فتحدثهم و یحدثونها فقالت ذات لیله: الیست المفضله على نسا العالمین مریم بنت عمران؟ فقالوا: ان مریم کانت سیده نساء عالمها و ان اللَّه عزوجل جعلک سیده نساء، عالمک و عالمها و سیده نساء الاولین و الاخرین. (۷)
از این جهت یکى از نامهاى فاطمه «محدثه» بود، که ملائکه به حضور او مىآمدند و مانند مریم با وى سخن مى گفتند، از جمله روزى به او گفتند: اى فاطمه! خداوند تو را برگزیده و تو را بر زنان دیگر جهان برترى داده، هم سخنان او را گوش مى دادند و هم به وى سخن مى گفتند.
فاطمه از ملائکه پرسید: مگر طبق آیهى چهل و دو سورهى آلعمران، مریم برترین زن جهان نیست؟ ملائکه گفتند: مریم سرور زنان زمان خود بود، ولکن تو سرور زنان معاصر و اولین و آخرین و حتى سرور زنان عصر مریم هستی.(۸)
این دو حدیث که به عنوان نمونه انتخاب گردید، فاطمه علیهاالسلام را سرور زنان جهان، برگزیدهى خدا، همنشین و همصحبت ملائکه و جبرئیل- که مقربان درگاه الهى- بودند، نامیده است. در این صورت مىتوان به عصمت زهرا علیهاالسلام تردید کرد؟!
پی نوشت:
۱ـ لولاک لما خلقت الافلاک و لو لا على لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما؛ عوالم، ج ۱۱ ص ۲۵ و ۲۶.
۲ـ على علیهالسلام مىفرمایند: رسول خدا به منزل ما آمدند، در حالى که من در خواب بودم، او بعد از مذاکره با دخترش به او فرمودند: «انى و ایاک و هذین و هذا الراقد فى مکان واحد.» یعنى من و تو (دخترم) و این حسن و حسین و اینکه خوابیده (على) در یک مکان و منزله مى باشیم؛ فرائد السمطین، ج ۲، ص ۲۸ ش ۳۶۷.
۳ـ انا سید الاولین و الاخرین و انت یا على! سیدالخلائق بعدى، اولنا کاخرنا و آخرنا کاولنا؛ بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۳۱۶.
۴ـ الحسن و الحسین خیر اهلالارض بعدى و بعد ابیها و امهما افضل نسا اهلالارض؛ بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۲۷۲.
۵ـ عن الصادق علیهالسلام: ان اللَّه فضل انلى العزم من الرسل بالعلم على الانبیا و ورثنا علمهم و فضلنا علیهم فى فضلهم… ؛ بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۱۹۹،
۶ـ ما من نبى جا قط الا بمعرفه حقنا و تفضیلنا على من سوانا؛ اصول کافى، ج ۱، ص ۴۳۷.
۷ـ عوالم، ج ۱۱، ص ۹۹. ۸ـ بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۷۸
منبع: کتاب « تحلیل سیره فاطمه زهرا سلام الله علیها»، على اکبر بابازاده.(تبیان)